korea · Uncategorized

Min “go to” restaurang/ My “go to” restaurant

English translation after the Swedish text
Jag är lite hungrig så har kommer en uppdatering om . . Mat! 

I’m a hit hungry right now, so here’s an update about… Food! 

I början när jag bodde uppför en backe,  en väldigt stor backe,  så gick jag förbi en restaurang varje dag. I skyltfönstret har de exempel på sina maträtter. Men! De hade inte ställt ut priserna. Så varje gång jag ville gå in sa någon vän “de har inte priserna utsatta så det är säkert dyrt”. Men sen en dag så hände det,  vi gick in i alla fall! 

When I first came to Korea I lived on top of a hill, a very steep hill, and I walked past this one restaurant every day. They had examples of the dishes in the window. But! There was no price tags. So every time I wanted to eat there a friend would say “there’s no price tag so it’s probably expensive”, but then one day, we went in anyways! 

 

Givetvis var priserna inte allt så dyra som vi förväntat oss. Det dyraste är friterat kött och friterad fisk (en bit av varje)  med ris och soppa. Det går för 80 kr och är riktigt gott. 

 Of course, the prices weren’t as expensive as we expected them to be. The most expensive dish was actually fried meat and fish (one piece of each) with rice and soup. It was like 9 dollars and actually really delicious. 

Men vi är ändå studenter och måste vara ekonomiska. Så jag har kommit på att jag kan beställa två stycken side dishes. Då blir det ca 42kr. Jag brukar beställa makirullar så,  och chicken karaage som är någon del av en kyckling som är friterad,  och lite honey mustard sås. Kycklingen är sjukt saftig också. Men sist hade de inte makirullar,  bäst för dem att de inte slutat helt med det eftersom det är min favvisa,  men jag beställde vanlig sushi på ena delen istället. 

 But, as students, we had to think economically. So I realized that I could go in and just order two side dishes, and then it’s just 4.5USD. I used to order half a makiroll, and then chicken karage(some part of a chicken that’s fried, with honey mustard). But then one day I went there and they suddenly didn’t have makirolls anymore. I was so worried that they’d take it off the menus. Anyways, they still had sushi so I went for it instead. 

Det är inte den godaste maten du kan hitta någonsin. Men det är ungefär dubbelt så gott som all vanlig koreansk mat. Och en hundradel så starkt. 

 It’s not the best restaurant ever, but it’s like, twice the quality of regular Korean food, and 1% as spicy. 

 Samma dag hittade jag 500 gram jordgubbar för bara 45 kr,  det brukar ligga på ca 120kr för den mängden! De var lite mjuka men tog bort den delen. Jag kan inte äta jordgubbar för mycket eller fort för det finns risk att jag får allergisk reaktion. Så tog det lite lugnt. Vilket ledde till att jag hann äta 6 jordgubbar och fick slänga resten. Slänga 10 jordgubbar är givetvis det sorgliga i denna berättelsen. 

 The same day I found strawberries for just 5USD, they’re usually at 130 for that amount you’d get. They had some soft sports hut I just removed it. I can’t eat too many strawberries or too fast since I might get an allergic reaction. So I took it easy, which led to I only managed to eat 6 before the rest got too old and I had to throw it away. Throwing away 10 strawberries, so sad. 

Köpte också minibananer,  alla utom två klarade sig av dem ialla fall 

 I also got mini bananas! Managed to eat all but 2 before they went bad. 

 

Sedan hittade jag denna sjukt coola tårtan! Önskar jag kunde ge den till lillasyrran i födelsedagspresent,  men lite svårt såhär från andra sidan jordklotet. Den sjukt coola tårtan får avsluta dagens inlägg! 

 Then I found this awesome cake. I wish I could have gotten it to my sis as a birthday cake. But yeah, she’s back in Sweden. And with this pic I’ll end the blog for today!

 

 

 

Leave a Reply

