korea · Uncategorized

Vardagen i Korea: Grocery shopping

English translation after the Swedish text
Hej alla! 

Nu blev det ett konstigt namn på inlägget,  med vad heter egentligen Grocery shopping på svenska? Jag kunde inte alls komma på det. Nåja. Jag har insett att jag delger väldigt lite av vardagen på bloggen,  och visst är det ändå det ni är mest nyfikna på och inte storslagna äventyr på spännande platser?  

Hey you guys! So I seriously couldn’t remember what grocery shopping is in Swedish   anyways, since I mostly have some “grand adventures” blog posts lately I decided to post more of the every day life. 

 

Så då och då orkar jag iväg för att storhandla på “lotte mart   som är typ motsvarigheten till” Ica maxi” här. Det finns t.o.m små husdjur och fiskar som man kan köpa! 

Okay,  so some times I actually have the energy to go grocery shopping at the bigger mall. They even have smaller pets and fishes you can buy! 

 

Så,  faktiskt,  på nyårsafton gick jag och storhandla. Jag hade bestämt mig för att min nyårsmiddag skulle bli makirullar och salta Kex med ost till efterrätt. Om jag kunde hitta det. 

So,  on new years eve (yeah of all days) I decided to go grocery shopping. I had decided that the new years dinner would be makirolls with salt crackers and cheese for dessert. If I could find it. 

 

Jag har märkt att vissa sorters sallader är goda att ha i sina makirullar (upptäckte jag när jag bodde i Beijing), så jag gick till salladsavdelningen. 

I noticed that some types of salads are delicious to use in the makirolls,  something I noticed in Beijing. So I went to the salad section. 

 

Som ni kan se på bilden fanns det inte precis lite sallader.  Jag nöjde mig till slut med något som liknar det koreanera använder när de gör sina kimbap. Jag tror inte det var helt rätt för när jag översätta salladens namn när jag kom hem var det typ “sesamsallad”.  Jag menar,  låter gott,  men det smakade lite som lakrits. Jag hade hoppats på en mer fräsch smak. 

As you can see in the picture there were more than just a few different types. Finally I decided on the type of salad that Koreans use when they make kimbap. I think. It was called something like sesame salad. I thought it would have a refreshing taste. It didn’t,  tasted like licorice not exactly the taste I want in my makirolls. 

 

 

Sedan se priset på löken! För fyra stycken lökar är det ca..  32kr! Helt sanslöst! Jag blev nästan glad att jag inte kan äta lök längre. 

Then the  price of onion were also insane. About 3 dollars for four onions! I was almost happy that I can’t really eat it anymore. 

 

 

Det överst på bilden tror jag är koreanska side dishes.  Helt ärligt kollade jag inte närmre för koreanska side dishes är allt annat än gott. Det är antingen väldigt inlagda saker eller torkade. För exempel,  inlagd rättika eller torkad sparris,  låter det lockande? 

And on the top of the pic above there are different types of side dishespanchant.its not even tasty so I didn’t take a closet look hehe. 

Jag har även saknat att göra min egna hummus att ha på mackan på morgonen,  så tänkte kolla upp priset på det. Jag är kanske bortskämd från att ha bott nära kinabutiker och liknande, men 40kr för 400gram kikärter var inte så lockande. 

I have missed making my own hummus but even chick peas were kind of expensive.  

 

Jag hittade även brieost och camambert,  men när camambert var billigare än brieost blev det camambert såklart. Dock såldes den i konservburkar. Kändes konstigt men den var väldigt mjuk och fin,  blev perfekt på de salta kexen som jag köpte. 

And then I found salt crackers and brie cheese! But they also had camambert cheese which was cheaper,  so I chose that ofc. It was perfect together! 

 

 

Sen hittade jag även en färdiga sushibitar-avdelning. När jag får pengar nästa gång ska jag definitivt lära mig hur den avdelningen funkar! 

Then I even found some already made sushi pieces. It looked kind of complex to put together the sushi order.. So I’m learning that another day! 

 

 

Sådär,  det var allt för idag.

 That’s it for today,  the first post of 2016!!

 

 

Första inlägget 2016!

 

Framför mig här jag en period av många prov och intensivt pluggande så jag kanske inte har tid att uppdatera på ett tag. 

Ahead I have a period full exams and intensive studies,  so I might not post for a while.

 

 

Jag är fortfarande väldigt nyfiken på vilka som läser min blogg så lämna gärna en kommentar. Jag menar,  inte ska du behöva skämmas för du gillar mig ;p 

Im curious to know who read my blog. So please leave a comment! 

2 thoughts on “Vardagen i Korea: Grocery shopping

Leave a Reply

