Allmänt · Uncategorized

Hur jag känner för- Arbetsförmedlingens praktik

“Skapa fler arbetsmöjligheter” genom arbetsförmedlingens praktik. Vilket skämt. Vilket jävla skämt. För andra gången på ett halvår har en person som står mig väldigt nära fått en praktikplats genom arbetsförmedlingen. För andra gången är det mer än tydligt att det är som en vanlig anställning. Utom det faktum att hon arbetar GRATIS.
Hur gynnar detta någon? Arbetsplatserna tar in praktikanter efter praktikanter utan att någon får en fast anställning. För dem är det som en gratis anställd- och vilket företag (som vi alla vet går ALLA företag ut på att TJÄNA pengar) skulle säga nej till det?
Om ett företag nu kan få anställda gratis- vad motiverar dem till att anställa en FAST person då?
Själv är jag anställd på ett företag som använder sig utav praktikanter. På vårt företag får dock de inte öppna eller stänga butiken och måste alltid bli övervakade. De blir inte behandlade som en vanlig extra anställd- vilket den personen som står nära mig är. Men det är samtidigt väldigt tydligt för mig att sen vi började ta in praktikanter har vi inte en enda gång anställt någon för att sen lära upp den personen, på betald arbetstid, vilket jag själv började inom företaget som.
Våra praktikanter (för vi, precis som alla andra företag som har gratis arbetare, bytar väldigt ofta ut dem mot andra praktikanter) frågar mig ofta “började du också som praktikant?”. Jag kan inte hålla mig för skratt då, för mig är det så himla uppenbart, praktikanter blir aldrig riktigt mer än praktikanter. De är utbytbara mot annan gratis arbetskraft.
I en spiral där företag bara får större tillgång till billigare och gratis arbetskraft, för relativt lätta arbeten är de ju extremt utbytbara då arbetslösheten bara arbetar finns det ingen “pull”-faktor för företagen att anställa någon ny fast eller extrapersonal.
För att förtydliga vad jag anser om “praktik”, det genererar endast en spiral som leder till STÖRRE arbetslöshet, inte mindre.

Själv har jag tur, denna hemska “praktik” genom arbetsförmedlingen hade knappt satts i kraft när jag blev anställd inom företaget. Som tur är presterar jag riktigt bra i företaget också och är den som är med och lär upp praktikanter, och inte blir ersatt av dem. Men om jag kommit ut i arbetslivet lite senare hade jag även blivit den folk skrattat åt när jag frågade om man kunde bli anställd efter ha varit på företaget som praktikant.

Leave a Reply

