Allmänt · Uncategorized

Healthy in Beijing?

När jag först flyttade hit undrade jag hur vissa av tjejerna bara kunde äta 2-3 dumplings till frukost. Det kände jag, inte är tillräckligt av mängden näring en behöver för att fungera. Då, så gick jag ofta runt i staden och fixade saker, kollade in saker och lite allt möjligt.

Nu då? Nu kan jag inte ut och gå (alltså förbränner jag inte kalorier, alltså måste jag minska intaget kalorier genom att äta mindre. Hemskt 😦 ). Luften är FARLIG. Det ni, har ni hört det förr? Alltid i Sverige när jag varit sjuk så säger läkarna till mig “vila, men försök ta en liten promenad per dag, det mår kroppen bra av”. Givetvis var det den första saken jag tänkte på när jag började bli sjuk här, jag fick redan influensa-symptom och var helt utslagen i två veckor. Men när jag började bli frisk så kunde jag inte ut och gå. Luften här är farlig, för det mesta. Kanske en dag per vecka är luften bra, om vi har riktigt bra tur.

Detta öppnar verkligen ögonen för de globala problemen med pollution, luftföroreningar. Min kompis som bor i Hong Kong hade berättat förra året att en tjej hade blivit sjuk i Beijing för att hon hade varit ute 6 timmar i sträck. Hon blev sjuk, av LUFT.

 
(no it’s not fog. Detta är alltså på en BRA dag)
Men vi kan inte skylla på de som bor i Peking.

“Luften är fri”, betyder att luften tillhör inte någon, att ta hand om den är inte någons ansvar, det är ALLAS. Så snälla, försök undvika köra bil om ni kan, försök välja kollektivtrafik, samåk. Jag tror på att om alla anstränger sig lite, så tillsammans blir det en stor förändring. Tänk inte “men det är i Kina, det kommer aldrig hända i Sverige”.(bortsätt från att det är riktigt egoistiskt tänk) Vi har redan haft sandstormar från Egypten för något år sen, minns du? När luftföroreningar hamnar i luften hamnar det i luften som går runt hela jordklotet, vi använder alla samma luft. Detta kan inte brytas ner i tillräckligt snabb takt som vi förorenar.

Kan inte vi alla hjälpa till för att behålla frisk luft, inte är det meningen att människor ska bli sjuka av luften. Luften, är det meningen, ska hjälpa oss bli friska.

Nejminsann, jag tänker göra en lista som jag tycker alla kan försöka följa:
– Försök undvika onödig bilkörning. Kör miljövänligt (rätt lätt att googla om man inte vet hur)
– Cykla gärna(be responsible- använd gärna hjälp också)!
– Kollektivtrafik är bra, använd den
– Hårspray är väldigt skadligt mot naturen, försök minska användningen av det, samtidigt kanske detta hjälper mot eventuell fåfänga.

Ja, that’s it folks. Nej, men man ska inte starta med för svåra mål. Detta är väl ändå något du kan försöka tänka på.

Sedan hänvisar jag nog resten till emiii.blogg.se ,min kära kompis, hon brukar alltid skriva om vettiga saker. Nåja, kanske inte alltid men då och då. Hon är stor rosa bandet stödjare och miljövän. Där finns massa tips på hur man kan leva mer miljövänligt och göra bra saker för vår planet och våra medmänniskor.

 
Nu har jag skrivit helt för mycket. Men jag behövde bara skriva av mig, plus jag kanske faktiskt också når fram till någon. 
 
 
 
Njut av den friska höstluften i Sverige från mig också. Jag saknar den.
 
 
Leave a Reply

