Allmänt · Uncategorized

Culture festival!

Till sist så var den här, dagen som blivit marknadsförd sedan inskrivningsdagen, planerad en månad tillbaka. Den efterlängtade kulturfestivalen! Egentligen hade jag tänkt hjälpa till att organisera (för av någon anledning hade den som organiserar Sveriges bidrag alla svenskar på PKUs mail), men det blev liksom aldrig riktigt av. Så på lördagen tog jag det lite lugnt och fint, sedan gick jag till festivalområdet lagom hungrig, hittade det ena svenska tältet för att be om riktningen för food fiesta- mattälten. Då jag kom 10 min innan det hela skulle börja satte det svenska laget mig i arbete- inte mig något emot, jag har nästan jobb-abstinens här borta ibland. Så jag gick in i tältet och började hälla upp vodka, jag såg en sån “VIP/jobbar här”-skylt ur ögonvrån så jag tog en sån också hehe.

 
 
Givetvis snyltade jag också på våra lax-appetizers. Jag jobbar ju inte gratis för inget 😉
 
Lax.. så underbart gott! Jag är glad att de valde lax som representant för svensk mat haha, och tunnbröd, halva min uppväxt bara där. 
 
 
Eftersom Vodkan inte var sååå populär hade jag tid att springa till de andra ländernas bås och plocka lite av deras mat till vårt lag. Här är singaporiansk och koreansk mat. 
 
Tror jag blev lite kär i denna singaporianska drickan, liksom, mjölk-litchi något smakade det. SÅ GOTT!
 
 
Så många traditionella klädesplagg, jag ÄLSKAR asiatiska traditionella klädesplagg, de är så vackra till skillnad från nordiska hehe. Så jag var tvungen att fota dem. ÅH, jag såg nyss också att den koreanska även har fjärilar på sig, ge mig!!
 
 
I Pakistantältet fick jag en fin handmålning. Så skoj!
 
Jag gjorde nytta också, I swear. Efter food fiesta gick jag till det andra båset och av diverse anledningar (ni får fråga mig in private) tog jag över huvudansvaret där, att stämpla besökarnas stämpel-kort som ALLA hade eftersom det var en tävling. Så det var “hej” och “varsågod” där, på kinesiska såklart, så glatt och trevligt som jag bara kunde. Representerar en sitt land så där vill en ju ge ett bra intryck. Väldigt många ville också bli fotade med mig “very beautiful”, yeah, tacktack. 
 
Sedan hittade jag något JAG ville fota, en superhäftig slips, givetvis passade de på att fota med mig honom också. 

 
Liksom, KOLLA SLIPSEN! Hur cool är den inte?! Önskar att folk i Sverige skulle våga sånna saker. Folk i Beijing, även om vissa är total stil-kaos är stil-kaos åtminstone mycket bättre än det gråa “jag-vågar-inte”-inställningen som det finns så mycket av i Sverige.
 
Den sista bilden är från scenen, där senare små grupper skulle uppträda med diverse låtar eller danser. Jag kunde se det lite från mitt bås där jag stod och stämplade och blev fotad, ja, många fotade, vissa bad om lov, andra inte, ena försökte t.o.m dölja det “I… only took photo because of the background”, yeah, right. Kanske jag hade gått på den i Sverige, men i Kina? Aldrig en chans. 
 
Hoppas ni har det bra i höst-sverige. Än har vi under dagarna några grader varmare här i Beijing än ni har i Sverige. Men jag misstänker att det mycket väl kan vända när som.
 
Ha det bra!
 
Leave a Reply

