Beijinglivet · Uncategorized

New friends and friendly strangers

Sådär, nu fick jag väl en stund över. Egentligen inte för jag borde sova nu, jag har kursregistrering tidigt i morgon. Men jag tänkte slänga till med ett litet blogginlägg idag.

Jag har, förutom varit med mina homeboys, träffat nytt folk idag! Jag gick och visade runt en svensk tjej som också ska plugga på samma skola några saker, sen visade hon mig andra saker. Vi hittade en liten söt butik som sålde lite saker som jag sålt när jag jobbat på Glitter! Min nyfunna vän hade berättat hur hon bara brukar sätta upp håret i en hästsvans, så jag visade henne en pryl där som man kan göra en annan frisyr med (vi säljer likadan på jobb också), hon tyckte det gick så snabbt och bra att hon köpte den direkt!

(hoppas/tror inte hon har något emot att jag lägger upp bilden, man ser ju inte ens hennes söta ansikte)

Sedan gick jag och min nyfunna vän som jag hänger lite mer med och fixade saker så jag ska få hem värsta värstingmobilen!! Den är mycket bättre än iphone 5, går på android och myyycket billigare (så enligt min budget har jag råd). Eftersom man bara kan beställa den på kinesiska hemsidan med en kinesisk adress så har han varit väldigt mycket till hjälp då han kan kinesiska.

 
This? Oh this is just the lobby to building nr. 1 in Global Village where I live (A)

Igår gick vi även genom wei ming south road, som är en sjukt vacker väg, jag hörde fågelkvitter och insekterna som surrade i buskagen, Väldigt harmoniskt.

Wei Ming south road

Har även upptäckt fler canteens. Idag blev jag hungrig när inte grabbarna var det så jag gick ut för att jaga middag själv. Hittade ett ställe jag inte ätit på förr (det var fullsatt sist jag skulle in) så satte mig utanför för att vänta i 10 min på det skulle öppna. Några minuter senare började ett litet kinesiskt gäng prata med mgi, eller ja, det tog lite tid innan de började prata med mig, för de pratade bara kinesiska haha. Då ville i alla fall de berätta att ställen redan hade öppnat så man kunde gå in. När jag sedan stod o kollade på maten började ena tjejen, med extremt gullig röst, börja prata med mig igen. Med min krassliga kinesiska och hennes fåordiga engelska, lite mobilappar också, lyckades hon tipsa mig om 2 rätter hon tyckter är goda som hon rekommenderade mig att prova (vilket jag gjorde och hon hade helt rätt). Jag blir så himla tacksam att folk här verkligen vill hjälpa även om de har problem med att kommunicera, det gör mig så glad!

 
Dagens matsalslunch, så himla gott! PKU är känt för att ha godast canteen-mat av alla universitet i hela Kina. Det är förresten grönsakerna uppe till vänster tjejen tipsade om. I Kina är allt så extremt gott “seasoned”. Allt har smaker!
 
Jag köpte själv denna extremt söta klämma i butiken jag var i. Vill dit igen!! Haha, nej, jag har så himla många fler ställen att utforska (men köpte för säkerhets skull en till klämma där).
 
Bilden på cykeln jag önskar mig i födelsedagspresent att kunna få köpa och skeppa hem får avsluta dagens blogginlägg!
 
Hoppas ni har det bra där hemma! Kramar från Beijing. 
 
 
Leave a Reply

