Allmänt · Uncategorized

In Beijing!

Jag är i Peking!

Ännu bättre, jag lever för tillfället i Peking. Jag är i skrivande stund inne på min andra dag. Fick lite tid över då jag väntar på att någon ska komma och laga låset på toan (vilket gör det tur att ingen ännu flyttat in på det andra rummet i studentlägenheten). Igår och idag har jag mest “fixat” saker, igår checkade jag in mig på Global Village där jag nu bor, kollade in campusområdet och gick längs med några gator, hittat några matställen, några små kiosker och fått nödvändigheter införskaffade (mestadels vatten och toapapper faktiskt).

Idag tog vi (jag, den andra stipendiaten och hans roomie) en tur till två olika supermarkets där sakerna var naturligtvis mycket billigare än det var i kioskerna, så nu vet vi vart vi ska köpa nödvändigheter. Det var typ 50 minuter fram och tillbaka så där är ju dagens promenad avklarad också. Tyvärr gick min Björn Borg-väska sönder så jag måste skaffa en ny där blixtlåset faktiskt fungerar. Jag hade hoppats på mina “polare” (de får gå under det) skulle höra av sig, men den ena lyckades låsa sin iphone när han satte i sitt nya kinesiska simkort (sånt har vi fixat idag) så han verkar inte fått någon av sina mobiler att fungera ännu och kan därmed inte nå mig, den andra var trött och behövde upp till sitt rum för att vila, och den personen har inte ens mitt nummer. De var trevligt sushi-lunch sällskap men jag behöver nog bli mitt eget sällskap för middagen (eftersom jag inte kan nå dem).

Här är också galet varmt! 30grader på dagen och 20grader till kvällen, det känns som jag fått en extra bit sommar i år. Detta medförde givetvis lite problem, dels för jag inte var beredd på hur varmt det skulle vara (slog mig i sista sekund att kolla temperaturen där för sedan stress-packa shorts) så fick jag bara med mig vanliga skor och inga ballerinaskor, och jag vill verkligen ha ballerinaskor i denna värme- kanske fler svalkande klänningar också. Men mitt stipendie var inte så stort att jag kan gå på värsta shopping-spree tyvärr. Har dock köpt nya strumpor idag, för hemma var jag av med mina vanliga skor (lillsyrran tog du dem?) och de andra jag hade var sådana låga, så fick köpa strumpor för det (hade bara packat vanliga strumpor). Som tur var är strumpor relativt billigt här.

*Jag nyligen framkommen till Beijing airport, superlycklig 
Leave a Reply

