Allmänt · Uncategorized

Varför jag gick ner sisådär 12 kg (en jävligt lång berättelse).

Här kommer den. Berättelsen ni aldrig hört.
 
Den börjar här. 2005
 
 
 
 
När jag var yngre(14-16 år) var jag en människa, som jag antagligen inte skulle vilja vara vän med nu. Jag tänker inte ljuga om det. Jag var ytlig, väldigt ytlig. Nu kanske inte det syntes eftersom jag varken sminkade mig eller brydde mig om håret. Jag tänkte i termer om “naturlig skönhet”, vilket folk generellt brukar anse att jag har. Höga kindben, stora ögon, ingen missbildad näsa eller så. Jag var också väldigt smal. Mitt BMI var precis vid 19, på gränsen till undervikt. Alla som var större än mig, kroppsmässigt, ansåg jag var “tjocka”, tjocka synonymt med fula. Bara det faktum i sig själv, att någon inte var pinnsmal, kunde få mig att inte vilja vara vän med dem. Jag mådde heller inte bra, och hade väldigt dåliga matvanor. 
 
(Jag. 2005, när jag var en såndär hemsk människa)
 
 
Jag vet inte riktigt när, men allt ändrades. Jag minns varför, jag insåg att lika mycket som jag dömde folk efter ytan, dömde de mig. Nästan så de inte såg personligheten. Jag kunde bete mig rätt illa mot folk, men de ville ändå vara med mig, bara för mitt utseende(åtminstone var det så jag upplevde det). Okej, nu kanske inte alls många vet detta, nog mest för det skedde online. Ett forum där man skulle kunna tro att folk tänkte mer på personligheten, ha. Ha, säger jag.
 
Så, jag började bli äcklad av hur mycket folk brydde sig om utseendet, även jag själv, därför bestämde jag mig för att helt enkelt för att bli en bättre människa. Att bry mig mer om folks insida, då kanske de skulle bry sig mer om min också? Speciellt om jag inte såg så bra ut(det fanns en gång jag klippte mitt hår väldigt kort, något som inte brukar vara vidare eftertraktat)
 
När jag började bli en bättre människa, på insidan, började jag även må bättre. När jag mådde bättre åt jag mer ordentligt. Tyvärr, pga mkt smärtor, extrema menssmärtor och allmän ovilja till träning, så rörde jag mig inte tillräckligt gentemot vad jag åt. Resultatet? En viktuppgång, som jag inte hade något emot, eftersom jag hade bestämt mig för att ytan inte ska få spela roll. 
 
Det tog flera år, faktiskt, innan jag insåg att människor fortfarande brydde sig lika mycket om utseendet som alltid (tydligen var jag fortfarande “tillräckligt snygg” för folk skulle stöta på mig fastän jag vägde 14 kg mer än jag gjort förr). Jag märkte också en annan sak. Folk förväntade inte sig att jag skulle vara nöjd med mig. Alla verkade förvänta sig att jag skulle VILJA gå ner i vikt. 
 
(5:e jan 2013. Varför skulle inte jag få vara nöjd med mig bara för andra inte skulle vilja se ut som jag?)
 
Nu har jag gått ner i vikt. Men det är inte för utseendets skull, det är inte för jag ska få killar, det är för min hälsa. För visst, jag hade börjat äta mer när jag mådde bra, men sedan tillsammans med min dåvarande sambo lyckades vi lägga på “sambokilon” genom att inte röra oss tillräckligt. Just då spelade det ändå ingen roll. Jag mådde bra.
 
SEN, tog mitt förhållande slut. Jag mådde skit, fullständigt. Jag hade även kvar samma matvanor. Men genom olika källor(helt ärligt främst genom min terapeut, ja, så dåligt mådde jag), insåg jag hur mycket maten påverkar hjärnan. Att fettig, socker och sådan mat faktiskt kan spä på de dåliga känslorna i huvudet.  Jag blev även mer insatt i effekterna av träning. Att om en tränar mår en bättre.
 
Därför började jag träna, först tillsammans med en vän. Matlagningen var fortfarande efter, mina kunskaper om mat och matlagning var verkligen bristfälliga. 
 
Mitt nya singelliv, i min egen lägenhet (också rekommenderat av terapeuten) började jag träna, och efter hand började jag lära mig att laga bättre, nyttigare mat (tack vare jag upptäckte riktigt kinesisk mat, alltså inte “kinamat”). Jag började må bättre.
 
Sedan tog vänskapen, och gymkortet slut, kort efter det blev min morfar sjuk. Jag föll lite tillbaka i gamla vanor och i december, 2012, gick min morfar bort, och jag mådde så extremt dåligt. Då blev jag ännu en gång påmind om hur mycket nyttig mat och träning kan göra för en. 
-Okej, detta kan vara exempel på nyttig mat, made by me. Man behöver inte skippa NÅTT, varken kolhydrater eller kött(även om en bör kanske äta lite mer fisk och kyckling ( om man nu äter sånt) än kött). Här finns kött, grönt och en jävla massa ris-
 
I Februari detta året (efter olika infektioner i kroppen hela januari) bestämde jag mig för att jag ska må BRA, jag bara måste må bra. Under tiden jag började sätta in mig i detta tänk hade jag en vän som desperat ville gå ner i vikt. Hon hade hittat en bra app som loggar mat och träning,och hon ville att jag skulle börja använda den tillsammans med henne. Den loggar även intaget av socker,järn och vitaminer (eftersom socker är extremt dåligt för min hjärna kände jag att jag bör ha koll på det, järnintaget också eftersom jag ofta är trött).
Började gymma. bild från feb -13
 
Jag förnyade gymkortet, laddade ner appen, och började ta promenader. I februari var det. Appen är väldigt lustig, man måste skriva in hur mycket man vill gå ner, jag hade inget direkt behov av att gå ner i vikt, bara att vara hälsosam. Men för skojs skull och för att hålla min vän sällskap satte jag min gräns “extremt, omöjligt låg”, på 52 kg, som jag senast vägt 2008(när jag inte mådde särskilt bra). Men denna gången tänkte jag, jag kanske kan må bra, träna hälsosamt och ändå väga så lite? Jag kan ju kolla om det går, bara för skojs skull. 
 
Sådär, en jättehälsosam inställning fick jag. Sedan kallade en festkompis mig för “mullig”, och en annan väldigt smal tjej kallade mig för typ samma sak(eller kanske mer’tjock’). Personligen hade jag aldrig viljat vara så smal som henne. Jag tycker inte det ser hälsosamt ut. Jag vill vara hälsosam, och i så fall kan det synas också!
 
Jag har egentligen inte gjort mer än att kolla upp hälsosamma recept, äta naturdietbars(vet det finns mycket kritik om dem, men så många näringsämnen de innehåller har jag väldigt svårt att få i mig utan dem pga jag är sämst att äta frukt) när jag är på stan istället för BK, se till att matappen inte visar röda siffror (rött= dåligt, aka. inte gå ner i vikt), om den börjat göra det har jag tagit en extra promenad. På gymmet har jag försökt få styrka eftersom jag saknar min gamla styrka, där jag faktiskt kunde lyfta upp mig själv på en stång. Dessutom läste jag att om folk går ner i vikt men inte tränar sker detta;1. försvinner musklerna, 2. huden blir lös. Inga scenerion som lockade.
 
 
Bild på väg till gymmet. Sept. -13
 
 
Nu. September 2013, har jag gått ner 11-12 kg sen jag började i Februari. Alltså väger jag 53 kg nu, bara ett kg över mitt “omöjliga mål”. Från de som känner mig bäst får jag höra att jag är piggare och gladare än jag var förr. Det är antagligen pga min kost och träning, inte för jag är smalare. Smalheten gör att jag får mer uppmärksamhet, folk verkar mer ytliga och jag börjar tvivla på om de egentligen gillar min personlighet, och inte bara mitt utseende. Samtidigt får jag nog nöja mig med svaret “det kommer du alltid att undra”(yupp, jag svarade mgi själv).
 
Som ni kan se, ser jag nästan likadan ut som jag gjorde 2008, men ser jag inte lite gladare ut i ögonen?.. 
 
 
Så varför jag gick ner. 1. Bieffekt av mina försök att må bra. 2. För att peppa en vän i hennes viktnedgång, 3. För att visa folk hur en hälsosamt smal person ser ut. En person som INTE svälter sig, som inte dricker kaffe för det sätter igång förbränningen.
 
Jag vill verkligen INTE uppmuntra folk att gå ner för utseendets skull, jag vill att folk bara ska behöva fokusera på hur de mår i huvudet. Det borde ju ändå vara viktigast?
 
🙂 Don’t worry, be happy!
 
Leave a Reply

