Allmänt · Uncategorized

Hej jag är en tyrann!

Jag äter kött. Jag är fullt medveten om att kött består av döda djur, eller vissa delar av dem i alla fall. Är jag en barbar? Gör detta mig till en hemsk människa? Är jag sämre än en vegetarian? Känner jag mindre empati än en vegetarian?

Jag är inte den som klagar på vegetarianers val, jag ger inte dem moral-läxor (typ som”visa hänsyn till mormor, måste hon laga en helt annan maträtt till dig bara för du inte vill äta kött?”). Men jag förväntar mig också att inte behöva höra sånt tillbaka.

Fortsätter detta kött-paniken-skuldbeläggande-dåliga-människa-stämplandet fortsätta så kommer jag hädanefter kalla mig för Tyrannus Sauros Rex, alltså en sånhär: http://2.bp.blogspot.com/_ZYg9Y4JIj7w/TDaG0ooHmyI/AAAAAAAAAf8/CCgA9LTmwcU/s1600/Tyrannosaurus_rex.jpg

Men vet ni vad? Tyrannus sauros rex levde jämtes med Antarctosaurusarna, och vad jag vet försökte inte någon Antarctosaurus(alltså långhalsarna), ge en Tyrannus sauros rex dåligt samvete för sitt köttätande. Jag tror de, om de nu var så smarta, insåg att varelser gör olika val, och de var nog tacksamma att inte behöva slåss om samma mat, för vi alla vet att Tyrannus sauros rex är rätt läskiga.

Jag äter som sagt kött, och jag vill inte bli bemött varje dag av FB-statusuppdateringar som uppmanar folk att ge anledningar, försvara sig för sina val. Jag lägger dig inte i vad du äter, varför ska du lägga dig i vad jag äter? Med detta resonerar jag som jag resonerar med sexualitet, låt alla ha sina egna sexualiteter!! Den debatten har dock inte kommit så långt, bland annat kan homosexuella i vissa länder hamna i fängelse för sin läggning. Men i sverige får människor ha vilken sexualitet som, jag väljer att se köttdebatten som en debatt som inte kommit lika långt i sverige än(dvs folk lägger sig fortfarande i andras val, antagligen i större utsträckning än vad folk lägger sig i andras sexualiteter).

För de som tror de är bättre än mig på något sätt, möligtvis emotionellt måste jag tyvärr göra er besviken: Jag har högre EQ (emotionel quotent) än genomsnittet. Vilket betyder att jag är sympatisk o blablabla, u get the point(skulle leta upp beviset, prt scr från testet, men det var ngt svårt att hitta på datorn).

Kan inte vi människor alla acceptera varandras val inom ALLT?

ps. Notera att jag fortfarande inte valt att berätta hur jag resonerar- det är för mig lika privat som min sexualitet.

2 thoughts on “Hej jag är en tyrann!

Leave a Reply

