Allmänt · Uncategorized

Min dag: Halsfluss och Patrik Lundberg-krönikor

Här sitter jag och är sjuk. Har halsfluss, går på penicillin som gör att jag mår skitkasst, en lördag. Jag kan knappt prata trots jag gått på penicillin i 6 dagar nu, det var ju lite bättre innan igår, men igår tog jag mig till moriskan för att lyssna på Patrik Lundberg, den enda mannen jag vet som läst genus vars prat(eller ja, text) inte gör mig extremt irriterad. 
 
Bild: Herr Lundberg på moriskan. Kasst foto: by me. 
 
För de som inte vet vem Patrik Lundberg är, så kan jag väl kortfattat säga att det är en journalist, jobbar på helsingborgs dagblad och skriver krönikor som får hela sverige att prata. Det är en av de få personer som skriver krönikor som jag ännu inte blivit besviken av(som Alexandra Pascalidou när hon skrev något som jag tolkade som alla från Vellinge är rasistiska bönder, vilket givetvis är en extrem generalisering som jag tog extremt illa vid mig av), men han har ju ännu inte skrivit en “ge köttätare dåligt samvete”-krönika. Jag är dock orolig att det är på väg…
 
Bild: Ringde inte förklaringen ovan några klockor kanske detta hjälper? HITTA 5 FEL! 😛
 
Men nu när jag sitter här helt sjuk och undrar om här ens kommer bli en röd tråd i blogginlägget, så har jag även passat på att frossa i Patrik Lundbergs krönikor. Jag lyckades hitta några olästa. Det första som slår mig, idag när jag läser, är att han har haft det extremt svårt i livet. Jag hoppas att jag aldrig får en vän bortryckt av mig av ödet. Det andra som slår mig är igenkännande, i delen om ont om pengar i alla fall. 
 
Jag minns att jag en gång försökte förklara för en kompis hur lite pengar jag hade, men hon förstod verkligen inte. Men borde jag verkligen ha förväntat mig att hon skulle förstå? Hon som har båda sina föräldrar i samma hem, hon som antagligen aldrig haft ens ett halvfullt kylskåp.. Nu, 7 år senare har den klyftan ökats ännu mer, jag har haft det ännu mer ostabilt med pengar, med hem, med livet medans hennes har flytit på klart som kranvatten. 
 
 
Det finns så många saker jag skulle vilja berätta, behöva få ut. Men jag vill berätta för någon som kanske skulle känna igen sig, någon som kanske skulle förstå. Men jag är ingen Patrik Lundberg, jag vågar inte skriva ut det mest intima i mitt liv så hela Sverige kan läsa. Jag är inte så modig, och jag misstänker jag fattas förmågan till att lägga ut en röd tråd…
 
ps. Patrik Lundberg har nyligen gett ut en bok också, vilket var det han pratade om på moriskan. Eftersom boken var rätt dyr i butikerna och jag misslyckades att köpa den på bokreleasefesten, så har jag alldeles nyligen beställt den från cdon.com (fri frakt för studenter!!). 
Leave a Reply

