Mitt genusvetar-jag · Uncategorized

Ta den svåra vägen

Du vet hur “de” alltid säger “Det är den svåra vägen som är den rätta vägen”? Visst brukar det stämma?

Hur kommer det sig då att du tar den enkla tankebanan?
Du vill ha en svart docka i TV, och du vill ha pepparkaksgubbar.
Men visst kan du tänka: Att reproducera negativa stereotypiska föreställningar om vissa etniska grupper är hämmande mot jämlikhetsutvecklingen och även rasistiskt. (Detta är den förenklade versionen av lite mer komplicerade tankegångar).

Men nej, jag tycker inte att en svart docka i sig, eller är pepparkaksgubbe i sig är rasistiskt. Grejen är vad folk gör med dem.

Nu har jag försökt leda in dig i lite mer avancerade tankegångar än du är van vid, om du fortfarande inte förstår så uppmanar jag dig att ta den svåra vägen och söka mer kunskap(kanske istället för att lämna en arg kommentar eller annat verkligen inte bidrar med nått alls, böcker om intersektionalitet rekommenderas)!

Förresten, God Jul alla! 🙂

Leave a Reply

