Allmänt · Uncategorized

Till en vän

Hej vän!
Vet du att något du tar upp sådär hälften av alla gånger vi ses är hur mycket du avskyr “mobbare”? Mobbare som medvetet trycker ner någon annan, som säger förolämpande saker osv. De är så oerhört dåliga, och du har svårt att tro de kan ändras. Om du ser de du ansåg mobbade dig när du var liten vänder du ner blicken och undviker dem.

Du vill inte ha kontakt med dina gamla mobbare, och vem anser det är fel? Inte jag. Jag tror aldrig jag skulle säga till dig att du borde försöka “komma överens”, “släppa det” eller liknande.

Men vad är det vuxna motsvarigheten till mobbing? Trakasserier väl?

Om jag då berättar att jag känt mig trakasserad av någon, är inte det lika illa som när du blev mobbad? Är inte personerna samma slags personer, personer du inte vill umgås med?

Varför umgås du då med de som trakasserat mig? Hur kan du se dem i ögonen, och ännu mindre kalla dig deras vän?

Sedan sätter du krav på mig, att eftersom de är dina vänner borde jag också vara vän med dem. Du säger åt mig att jag borde “sluta vara så dagis”. Överdriver jag? För sist jag kollade var trakasserier ett brott, möjligtvis är det ett steg (lagligt) värre än mobbing.

Eller är det ok att vara vän med dem för dig, för det var ju inte DIG de trakasserade?

Jag har aldrig försökt förminska dina ord, dina sanningar. Jag har aldrig bett dig sluta bete dig omoget. Jag försöker verkligen sätta in mig i dina situationer, se saker från dina ögon, lyssna på dina erfarenheter och stått vid din sida. Jag var din vän när du blev mobbad, jag tog avstånd från mobbarna.

Varför har inte du gjort detsamma för mig?

Jag vet att du vill att jag ska “prata med dig i person”, om sånna här saker. Men jag insåg nyss allvaret i detta, och jag är inte säker på om jag orkar prata med dig just nu.

Leave a Reply

