Mitt genusvetar-jag · Uncategorized

Samma människa, nu förbättrad

Läste igenom en kompis blogg lite. Jag blir väldigt ofta omnämnd där “since 2008”. och ja, inte sällan är det för mina starka åsikter som jag alltid står för.

En sak var en diskussion med en dåförtiden vän jag haft. Hade haft en diskussion om mitt kärleksliv (enligt kompisen som bloggade), jag, som då hade mer erfarenhet än min kompis hade då sagt till denne att den personen inte hade rätt att “läxa upp mig” om hur förhållande funkar, för denne personen hade aldrig haft ngn vidare lång romantisk relation.. I blogg-kompisens kommentarsfält hade den JAG jag var dåförtiden kommenterat, där jag skrivit att 1. Jag var felrepresenterad, för det var inte alls vad jag var arg över, utan för vissa förolämpningar.

4 år senare…
Jag står kvar vid mina åsikter sen dess. Nu kan jag dessutom backa upp mina åsikter, och min ilska med akademiska begrepp.

Då har jag noterat 1. Jag hade en standpoint-utgång.
“Standpoint feminism argues that feminist social science should be practiced from the standpoint of women or particular groups of women[1] as some[who?] claim that they are better equipped to understand certain aspects of the world. A feminist or women’s standpoint epistemology proposes to make women’s experiences, instead of men’s, the point of depart” http://en.wikipedia.org/wiki/Standpoint_feminism

Även om jag nu citerar standpoint feminism, i en av inriktningarna som endast fokuserar på män vs. kvinnor är principen samma. För att verkligen förstå en situation måste en vara i, möligtvis ha genomgått densamma.

2. Efter ha läst kommentarerna där jag citerat min kompis noterade jag att det är sååå obviously härskartekniker denne använde sig av. typiska maskulina härskartekniker dessutom. Där var uttryck som “”Lilla fröken”

“”Ren mängd är inte ett tecken på kunskap. Kvalitet och kvantitet går inte alltid hand i hand… och den dag du kan tala om för mig hur saker och ting förhåller sig kommer ta mig fan himlen koka” Här hade denne dessutom inte förstått vad jag sade. jag hade då flera olika erfarenheter av samma fenomen. Erfarenhet och kunskap anser jag dessutom inte samma sak. “Kunskap”, vad är det egentligen. Ingen kan ändå ha en “äkta sanning” om hur känsloliv fungerar. Men efter mina erfarenheter hade jag givetvis lagt märke till händelse(eller beteende)mönster kring svartsjuka. Kan inte dessa flera olika erfarenheterna från min sida säga mer om det aktuella fenomenet än den andres homogena erfarenhet?

Att denne personen även var en man som använde tydliga könsspecifika ord för att trycka ner mig, är ännu en sak jag noterade.

conclusion:
Jag kände igen en kränkning (kan vara ett problematiskt begrepp, men stör ni er så ersätt det med “såra”) redan då. Då denne personen visade sig vara någon jag inte ville ha i mitt liv såg jag till att göra slut på den vänskapen.

Jag kommer fortsätta ta bort folk från mitt liv som pratar nedvärderande (om utseende, sexuella läggningar osv), uttrycker extremt rasistiska eller sexistiska åsikter. Det är människor som inte vill se alla som jämlika, som, obviously, inte ger alla människor lika värde. Sådana människor har jag varken ork eller lust att ha i mitt liv.

Även om jag inte brytit ned och analyserat “the break-ups” med de senaste personerna, tvivlar jag inte på om några år kan jag även peka ut tydliga indikationer på ett de passar in något av de ovanstående grupperna på folk jag inte vill ha i mitt liv. Jag har ofta fått frågar som “är du säker detta är rätt val nu? Vill du verkligen säga upp kontakten helt?”. Ja, jag är säker på att jag kommer vara väldigt nöjd med mina val i framtiden.

För även om jag möjligtvis ändras, utvecklas, så har jag en väldigt grundläggande idé om att respektera alla människor. (ok, folk kan klaga på detta också, typ” Ska brottlingar också respekteras? Mitt svar: Det finns anledningar för allt, även om de må vara “psyktiskt sjuk, vilket jag personligen vill klassa alla mördare som”)

 
Nej men titta! En artikel som ändå kan relateras till ämnet!
 
Leave a Reply

