Allmänt · Uncategorized

Dikt: Din mot min värld.

Du står mitt emot mig
Men vi lever inte i samma värld

I din värld finns det män, kvinnor, svarta, vita, asiater, rika, fattiga
Men från min värld ser jag bara människor i din värld, men de fick olika namn
Så vissa kunde hävda att de var bättre än andra

I din värld finns det heterosexuella och ”andra”, som det är nått fel på
Från min värld ser jag din
Där finns en obligatorisk sexualitet, där alla antas vara heterosexuella
I min värld bryr vi oss om att ta reda på det,
Om det möjligtvis inte skulle ligga i vårat personliga sexuella intresse, att vara sexuell med den vi vill veta det av.

I din värld, där det finns män och kvinnor
Bär männen kavaj och kvinnan klänning när de klär upp sig
I min värld,
Bär vi också finkläder,
Men vem som bär kavaj och vem som bär klänning
Bestämmer en själv

I din värld
Finns regler för:
vem som får svära, vem som får noppa smala ögonbryn, vem som får sminka sig, vem som får sitta bredbent, vem som ska bäa BH; vem som inte ska bära BH, vem som ska ha kalsonger, vem som ska ha trosor, vem som ska raka sin armhåla, vem som inte ska raka sin armhåla, vem som ska vara hemma med barnen, vem som inte ska vara hemma med barnen, vem som ska laga mat, vem som ska diska, vem som ska på pubbrunda, vem som ska ligga, vem som ska hålla på sig, vem som ska ha klackskor, vem som ska handla på vänster sida av affären, vem som ska handla på höger sida av affären, vem som ska rapa, vem som …….

Men i min värld,
Så får en göra hur en vill

Problemet är
Min värld är mest teoretisk
För i praktiken är allt styrt av din värld,
Med alla regler, alla fördömmelser, alla kategoriseringar

Usch vad jag önskar att jag kan göra din värld lite mer som min

Leave a Reply

