Allmänt · Uncategorized

Stora företag är läskiga!

Jo, jag tycker nog allt det. Tänk vilken oerhört stor makt de har. Liksom, jätte, jätte stor. Min första ordentliga tanken med “stora företag är läskiga”, som kom nu på sistone var nog när jag läste om ett musik-företag. Det var nog YGentertainment som gruppen T-ara har kontrakt med. Jag tror det var 4 år gruppen hade tränat innan debuten, 4 år! Sedan hörde jag ett gruppen Girls Generation har väldigt strikta mat-regler. Exakt hur många kcal de får äta på en dag t.e.x. Men det var bara ett rykte.

Idag kom jag över detta “The Walt Disney Company currently has a trademark application pending with the US Patent and Trademark Office, filed November 19, 2008, for the name “Snow White” that would cover all live and recorded movie, television, radio, stage, computer, Internet, news, and photographic entertainment uses, except literature works of fiction and nonfiction” Kanske inte den mest säkra källan: http://en.wikipedia.org/wiki/Snow_White, men ändå. “Snow white” har varit en folk-berättelse, som antagligen fanns innan Disney själva fanns, hur kan de ta patent på det?! Liksom, vad händer med min älskade dikt “http://telomin.deviantart.com/gallery/25646322?offset=72#/d2jl8h1” i så fall?

Sedan är världens största ekonomier också företag, och då är länder inräknade i den statistiken. Vi har företag som är rikare än hela länder!! Hur tusan gick DET till?!

Eftersom företagen får så mycket makt, får vi ju hoppas (och försöka se till) att de tar ansvar, sätt press på företagen! Vi måste ha kunskap om företagen också, speciellt om vi vill jobba för dem. Du vill väl jobba för ett företag som har samma värderingar som dig? Skulle företaget säga att “ideologi” inte angår dem, ja, så tror jag de mest bara skiter i det! (Då kan vi nog räkna bort fair traide, ekologiskt osv..).

Nåja, nu har jag delat med mig av min rädsla för stora företag. Men det viktiga att notera är; jag tycker den makten de har är läskig, inte nödvändigtvis företagen i sig.

Leave a Reply

