Allmänt · Uncategorized

Taking care of your skin

Avstickare först:


Egentligen, så ville jag inte skriva någonting här, ungefär någonsin igen.

För, jag hade kunnat vara död. Ja, jag vet “det hände inte”. Ett skrik efter hjälp som aldrig blir hört. Om man nu akut ber om hjälp, och personen kanske inte får meddelandet meddetsamma. Skulle du inte höra av dig så snart du bara kunde, liksom bara för att se så någon du påstår dig bry dig om inte dött? Inte, nehe, då handlade nog detta om dig. Btw. Du är en dålig människa


Till ämnet:
Ja, då jag fann “parabener” i mina kära The Body Shop produkter (eller ja, i innehållsförteckningen) blev jag lite nojjig och började gå igenom mina produkter hemma: Body shops ansiktsprodukterna- parabener, Nivea- parabener, l’oreal- parabener. Bara en jag inte fann parabener i, och det är min l’oreal ansiktsskrubb. Men jag kanske inte läste så noga.

 

För att istället hitta ett bra, stabilt, hälsosamt märke började jag kolla runt lite på nätet, fick länkar av en kompis osv. Dissade ett märke för det hade ful design (mina observationer säger att ful design, enligt mig, betyder att produkten även har äcklig doft), ett annat för det var så dyrt, det tredje för det hade tre saker där det stod ”alchohol” bland innehållsförteckningen. Alchohol ska torka ut huden har jag hört.

 

Efter lite artiklar hit och dit, fann jag denna:

http://www.healthfoodemporium.com/index_dangerous-ingredients.php

 

Cosmetik-ingredienser som är farliga(vill ni veta varför de är farliga- kolla länken):

Sodium Laurel Sulfate

Alkylphenol Ethoxylates

Benzene/Benzoic Acid/Benzyl Benzoate

Coal Tar

Methyl, Propyl, Butyl and Ethyl Paraben

Dibutyl Phthalate (förbjuden i EU)

Diethanolamine (DEA), Triethanolamine (TEA)

Diazolidinyl Urea, Imidazolidinyl Urea  (”Two trade names for these chemicals are Germall II and Germall 115.”)

Formaldehyde

Fragrances (Kan vara blanding av över 200 kemialier)

Isopropanol/Isopropyl Alcohol

Lead Acetate

Mercury

Methylisothiazoline, or MIT

Parabens (Isobutylparaben, Butylparaben, Methylparaben, Propylparaben)

.

Petrolatum

Petroleum Distillates

Phthalates

Propylene Glycol

PVP/VA Copolymer

Sodium Lauryl/Laureth Sulfate

Stearalkonium Chloride

Synthetic Colors

Synthetic Fragrances

Utmanar er att hitta en enda hudvårdsprodukt som inte innehåller någon av ovanstående!

 

Mitt råd till er(eller tekniskt healthfoodemporium): “Don’t be fooled by high prices or marketing hype. You must check the ingredients on each product if you want to avoid the harmful effects”


(http://www.healthfoodemporium.com/index_dangerous-ingredients.php)

Leave a Reply

