Allmänt · Uncategorized

Jag konverterade igår till Kines!

Ja. Igår tog jag beslutet. Jag är numera kines. Berättade det för min kompis som tittade lite konstigt på mig. “Vaddå då? Varför kan inte jag vara kines?”.

TYDLIGEN kan inte jag vara kines för att:
– Jag inte har något kinesiskt utsprun (men jo, för förr i världen var ju hela världen en enda bit land.. därför måste alla komma från samma ställe(ha samma ursprung), egentligen?. )
– Jag har inte kinesiskt medborgarskap(men jag vet andra som definierar sig som kineser som inte heller har det….)
– Jag ser inte kinesisk ut(hur exakt ser en kines ut? Sen hur många ser ens skillnad på kines/japan/korean? Ser de inte skillnad när, vad spelar det för roll hur jag ser ut? Vad spelar namnet för ens utseende roll då?)
-Jag kan inte prata kinesiska(än. Finns inget som hindrar mig från att lära mig).
– Jag kan inte den kinesiska kulturen utantill och innantill(men jag kan lite, och det är heller inte omöjligt att ta större del av. Jag kan några maträtter, äta med pinner, vet hur man äter vid matbordet. Vet några “what not to do with chopsticks”, samt vad man faktiskt får lov att göra).
Sen finns det andra bekanta som ger mig massa maträttstips om europeiska maträtter, för jag kan inte “bara äta sånt”, med sånt* syftas nog på wok-rätter och andra asiatiska rätter. Men, de äter antagligen bara kinesisk mat, på landsbygden, i kina? Varför kan inte jag få äta bara sån mat då? Tydligen överlever man även om man bara äter “sån” mat.
(webcam foto från när jag var ..yngre)
Har jag slagit bort alla anledningar varför jag INTE skulle kunna vara kines nu? Om inte. Vad ÄR en kines?
För jag känner personer i Sverige som definierar sig som kineser TROTS:
– De är födda i Sverige
– De inte brukar äta med chopsticks
– Inte har kinesiskt medborgarskap
– ok, denna är helt enligt min subjektiva generella slutsats: inte ser så himla kinesiska ut (känner en “kines” som liknar en japansk(född i japan, med japanskt medborgarskap, bor i japan, pratar japanska, jobbar i japan osv.) bekant till mig
Dock har de alla gemensamt:
– Föräldrar med kinesiskt ursprung
(ok, en lite mer redigerad bild av mig..började redigera den för att se asiatisk ut när jag var 15…)
Min fråga är lite: Varför definierar de sig som kineser? Var det deras föräldrar som bestämde den definitionen? Men om inte jag vill bli definierad beroende på vad mina föräldrar anser sig vara? Eller, för om jag vill bli kines, måste jag bli “godkänd” av kineser då?
en lite mer redigerad bild. Så jag skulle se liiite mer asiatisk ut. Vilket jag gjorde när jag var sådär ..15..
Hur funkar detta, och vem tusan bestämde att det skulle vara så?
One thought on “Jag konverterade igår till Kines!

Leave a Reply

