Mitt genusvetar-jag · Uncategorized

Den exkluderande heterosexuella matrisen

Dagens fokus: Meterosexuell.

Jag kom över det begreppet via en internetsida, en person beskrev sig som “meterosexuell”, “oh, det låter intressant” tänkte jag. Efter lite googlande, och inte några riktiga källor utan endast personers utlåtande från diverse internetsidor verkar definitionen av en meterosexuell person vara “En heterosexuell man som bryr sig om sitt utseende”. Ehm, jaha? Skämtar de eller? Ska en heterosexuell man inte få räknas bara som heterosexuell för han bryr sig om sitt utseende? Lagom weird. Jag som tjej, som också bryr mig om mitt useende, noppar ögonbrynen osv. Kan jag också få kalla mig meterosexuell då? “en heterosexuell tjej som bryr sig om sitt utseende”. Ja, jag ska nog göra det. Som protest.
Enligt diverse forskningar blir män allt mer utseendefixerade, så om 20 år kanske mer än hälften av alla män är metrosexuella? Sen tycker jag att jag ser många kvinnor (fler än innan iaf) som inte sminkar sig, och enligt då diverse personers utlåtande är en man som är heterosexuell som inte alls bryr sig om sitt utseende för “retrosexuell”. Då borde ju en  kvinna som inte bryr sig om sitt utseende också vara “retrosexuell?” Eller är dessa “sexualiteterna” knutna till de traditionella föreställningarna om heterosexualitet? Den s.k heterosexuella matrisen?
Om det var så skulle en metrosexuell kille bry sig om sitt utseende och en meterosexuell kvinna INTE bry sig om ditt utseende och en retrosexuell… Ja, ni fattar? (annars får ni nog läsa om allt en gång till).
Kan vi inte bara skippa alla stämplar?
En utseendefixerad människa är utseendefixerad, en inte utseendefixerad människa är INTE utseendefixerad. Ser ni? Blev inte detta bara SÅ mycket enklare?! 🙂
Leave a Reply

