Allmänt · Uncategorized

Definiera, tack!

Jag hade en kompis som sa att ett (romantiskt) förhållane borde inte börja bara för att man har sex. När börjar det då? Innan eller efter?

I mitt första förhållande blev jag oerhört chockad när killen jag träffade (trodde jag) pratade i telefon med sin killkompis, och jag hörde honom säga “jag är hos mig flickvän”. Min första tanke var “…va?”, min andra tanke var “..när blev vi tillsammans?” Den tredje tanken var “jaha, jaa, varför inte?”. Så började mitt första (riktiga) förhållande.

Mitt andra var lite annorlunda. Dejtade en kille, men hade bestämt från början att vi skulle vara exclusiva. Efter ett tag tyckte jag att vi var mer ett par än ett dejtande par. Kommer inte ihåg exakt hur, men det blev i alla fall så att vi bestämde oss för att vara ett par (nog mest jag som fick min vilja genom att göra det officiellt), ändå tog det några månader innan jag hörde honom kalla sig själv för “pojkvän”.

Sen hörde jag en historia om någon som sagt den var “relativt singel”. När när kan man vara det?


(En bild på mig från när jag definierade mig själv som väldigt mycket singel)

Så idag, på en rätt så uttråkad dag, bestämde jag mig för att kolla upp de officiella (wikipedia) definitionerna.

Vad är egentligen singel? Enligt wikipedia är det “ett civilstånd betecknande en person som inte befinner sig i ett (romantiskt) förhållande,”. Ett vanligt förhållande är väl alla relationer egentligen? Men vad är ett romantiskt förhållande? Då hänvisade sig internetsidan mig till “utomätktenskapligt förhållande”.

“Ett utomäktenskapligt förhållande innebär att en person har en sexuell relation med en annan person utan att vara gift med denna. Synen på utomäktenskapliga förhållanden har varierat mycket beroende på epok, kultur och även med de inblandades civilstånd och könstillhörighet. Generellt sett har det varit mer accepterat i de flesta kulturer för en gift man att ha ett utomäktenskapligt förhållande än för en gift kvinna.” Men var går gränsen för det sexuella? Hur är det med asexuella personer, kan inte de ha romantiska förhållanden(klart de kan tänker jag, men är de legitima i andras ögon?).

Så definitionen på vad man gör går ner till sexuell. Väldigt vagt ord egentligen?  Här har jag så många tankar som inte riktigt går att ordna upp. För det har varit väldigt många lektioner i genusvetenskap där detta diskuteras.

(Citaten kommer från (http://thesaurus.babylon.c​om/Utom%C3%A4ktenskapligt%​20f%C3%B6rh%C3%A5llande#!!​EMWNS64ZG6), som hämtar det från “Svenska Wikipedia – den fria encyklopedin”)

 

De som kommenterar får gärna svara på frågan :När slutar du vara singel?, och vad är sexuellt för dig?

 

 

Leave a Reply

