Allmänt · Uncategorized

Jag har inte fått lämna svenska kyrkan!

Jag ska förklara varför…

Första gången jag tog tag i det hela och skickade in en blankett kände jag mig så himla nöjd efteråt! Ungefär ett halvår senare flyttade jag. Då fick jag svar från församlingen (där man är registerad i svenska kyrkan) att nej, de kunde ju inte bevilja det för jag tillhörde inte deras församling. Men jo, jag tillhörde deras församling när jag skickade in blanketten och tror knappast det tog ett halvår för dem att notera att de fått brev…

Andra gången var i princip meddetsamma efter jag fått det svaret. Bifogade lappen att de andra inte kunde göra det. Jag fick aldrig något svar så jag antog att jag äntligen var ur svenska kyrkans system…

Tills idag. Jag har då flyttat (ja, igen). Jag fick hem då folkbokförings”bevis” eller vad det heter från skatteverket, och till min förskräckelse stod där även att jag tillhörde en församling. Det börjar verkligen kännas som att så fort man flyttar blir man autmatiskt inskriven i kyrkan igen… eller, det mest troliga, de “beviljade” inte mitt utträdelse. Eller öppnade aldrig ens brevet.

Så nu har jag googlat fram blanketten IGEN. Den finns här: http://www.blankettbanken.se/filer/utkyrkan.pdf (öppas i nytt fönster).

Funderar på att skriva på kurvertet “öppanas snarast, utträdelse ur kyrkan. ringer om två veckor och kontrollerar det”. Nje, nästan ett skämt det. Jag skriver nog en handskriven lapp där jag även lägger till “jag är ateist”. Seriöst, får jag inte bekräftelse strax efter så ringer jag dit!

Annars? Jo, denna dagen har slagit rekord i att vara sämst. Hoppas det blir trevlgit i morgon.

Leave a Reply

