Allmänt · Uncategorized

den där..

Ni vet att det finns människor som man kan umgås med hur länge som helst på en dag utan att man får en “awkward moment”, de man ringer bara för man vill “hang out”, de man kan berätta allt för och som inte dömmer en? Jag har insett att jag har slut på dem.

Nu tänker vissa “Nej, men du har ju mig och du kan berätta allt för mig”. jo, rent tekniskt kan man ju berätta allt. Men konsekvenserna? “den dömmande blicken”. Nej, ni vet inte om den. Men den finns där. Det värsta är att ni inte inser att den faktiskt är där, därför, kan ni inte göra något åt den. Väldigt ofta kommer även de dömmande kommentarerna/frågorna också. Givetvis utan människan inser dem.

Nu kanske vissa undrar “Jasså? hittar **** på så mkt skit?”. Då svarar jag med att alla har olika moraliska och etika värderingar och åsikter. Men när man är vänner måste man ju lyssna på vad sin vän säger utifrån dennes värderingar. “Gjorde ***** rätt utifrån sina moraliska värderingar?” Man kan ju inte anta att man har samma värderingar bara för man är vänner och växt upp i sverige (exempelvis), eller även om man haft samma förut. Värderingar är definitivt inte statiska.

Själv försöker jag alltid lyssna på mina vänner utifrån deras värderingar. Om jag har en vän som jag vet är rätt “sexliberal” (om man nu kan uttrycka sig så?). Om hon går och ex. har sex med två killar parallelt så säger jag inte “ashiet alltså du är sån slampa!!!” till henne varje gång hon nämner att hon varit med en av killarna. För jag vet att för henne i hennes värld är det okej. I min värld (min världsuppfattning) är det inte okej. Men “mina moraliska regler” gäller bara för mig, och därför drar jag inte upp dem när min kompis pratar om sitt liv.

Så jag undrade lite idag..vem kan jag ringa som jag i princip bara kan “vara” med? Svaret blev: ingen.  Den där människan jag valde att berätta allt för, som jag bara kunde vara med, kunde alltid vara mig själv, inte tänka mig för vad jag sa, inte orolig för att bli “dömd”. Den personen finns inte kvar. Den personen existerar inte längre enligt den själv.

Men… det borde väl finnas fler där ute… borde det inte det?

Leave a Reply

