Allmänt · Uncategorized

Varför anstränger jag mig?

Det är så jobbigt när det känns som man är den enda i förhållanden till andra som verkligen anstränger sig, som vill få det att funka. Som när man åker till en kompis fest trots man tror den kommer bli tråkig och man är trött (även om man inte säger det), eller att man frågar ens kompis om den vill ses trots man fick avslag de senaste 5 gångerna.

Jag har nyss, verkligen NYSS börjat anstränga mig. vara den som tar kontakt igen, men jag har redan tröttnat. Hur kul är det om man sms:ar en kompis, men kompisen ger avslag. Kanske “jag är sjuk”, men två dagar efter umgås personen med någon annan utan att ha sms:at mig om att de mådde bättre. Om jag sen skulle uttrycka mina negativa känslor om deras beteende får man bara respons att “du respekterar inte min tid” eller “men jag hör av mig till dig när jag har tid!”. Men om de verkligen skulle göra det borde de ha hört av sig till mig innan de hörde av sig till någon annan.

Men jag är “den förstående”, som säger “visst, hör av dig när du har tid”, och ska vara tålmodig. Men själv får man inte säga nej till någon om att umgås såvida jag inte är döende känns det som. För då blir jag en dålig kompis.

Min energi var sååååå borta med att orka ringa vänner. Gissa vad? Jag umgicks knappt med någon för det är aldrig de som anstränger sig, utan alltid jag. Okej, det gäller inte exakt ALLA, men undantaget, ja, det är bara ett som jag kan se nu. Det är ju skillnad på de som säger “ska vi ses en dag?” och “Vill du ses i morgon?”.

Om jag nu slutar “tjata” på folk vilket de börjar kännas som när jag är den enda som hör av mig, kommer jag inte umgås med någon. Då får man tjat från sin sambo istället. “men du kan väl ringa den, eller den, eller den personen?”. Men NEJ. Jag tänker inte anstränga sig för någon som aldrig gör detsamam för mig.

Måste jag vara den enda som håller förhållandet i liv? Är det ens äkta vänskap då?
Sen är det minst lika svårt att skaffa NYA vänner, eftersom de flesta människor, de jag ser åtminstonde, verkar nöja sig med att ha personer som de inte har riktig “intim” vänskap med, utan som de bara träffar och festar med. Men det är inte sånna vänner jag vill ha.

Vänskapsönskelista: De som visar att de bryr sig UTAN man skriver en självmordsbenägen-uppvisande-statusuppdatering på FB, de som hör av sig och faktiskt konkrek säger en dag de vill ses, och kan man inte då säger de en annan, de som faktiskt kan skjuta upp att plugga fram tills kvällen om man vill ses med dem på dagen,  de som kan bjuda på sig själv men ändå behålla kläderna på om de druckit, de som frågar hur man mår, inte som hälsningsfras utan för att de faktiskt bryr sig och de som faktiskt kan prata personligt om sig själv, kanske det mest viktiga de som kan hålla det man sagt mellan oss utan att man bokstavligen måste säga “det är en hemlis”. Det finns ju även de saker som inte nödvändigtvis är hemlis, men man inte själv hade berättat för andra.

Helt enkelt vill jag ha vänner som har ungefär samma krav på mig som jag kommer ha på dem. Dock har jag inte dessa kraven “aktiva”, för isf hade jag sagt upp bekantskapen med de flesta för längesen. Jag hoppas dock att jag inte får se “pojkvänseffekten”. dvs. Att i 2 veckor kommer de bete sig precis som man uttryck önskan om. Men det gör de bara för de tror de “lagar” allt då. Men sen går allt tillbaka till det normala igen. Nejtack, jag vill hellre att de granskar sig själva noga och möjligtvis ändrar sitt tankesystem från grunden hur de vill ha sin vänskap. Eller den “förlåt jag har varit en dålig kompis” (jo, jag får höra det from time to time”. Men vad gör de? Bättrar de sig efter de sagt det? Nej. Jag tar hellre en ändring, tack, och inte en ursäkt som inte har en fast grund. De säger de bara för de vet att deras beteende varit fel, men ångrar de sitt beteende? Nej, isåfall hade de ju ändrat det när de märkte att det var”fel.”

Nu måste jag se en antagligen dålig film, den är ju svensk, till ett skolarbete. Sen ska jag försöka bli glad igen, hehe

Leave a Reply

