Allmänt · Uncategorized

internationella semle-dagen!!

Eller ja, hur var det nu?
Internationella kvinnodagen och fettisdagen(varför handlar den dessutom om semlor? och vad är “fettis” EGENTLIGEN?), i Sverige har konditorierna (och rätt mkt folk) förberett sig på dagen väldigt länge, och idag hade jag en viss kommit som i sitt sms till mig skrev “semlor, semlor, semlor!!!”, ja, jag tror semlor var vad de flesta tänkte på idag. Det var varit så mycket om semlor så varje gång jag velat tänka “internationella kvinnodagen” har det blivit “internationella semle-dagen”, vilket gjort mig sådär lagom irriterad. De flesta har väl låtit dagen gå rätt obemärkt förbi (för den internationella kvinnodagen-biten) för “men det är så jämställt redan”, om du tänkt så idag- dags att vakna upp! För det första har vi dne faktorn där de flesta räknar jämställdhet, den kvanitativa biten- lönerna. Men det finns även sånna småsaker, vem gör mest i hemmet? och inga dumma ursäkter “men han blir ju så trött efter jobbet…” eller “men hon är bättre på att diska”.

Man SKA dela lika på hushållsarbetet- det står i lagtexter. (manual för jämställdhet jag kom över på riksdagens hemsida). Punkt.  Sen har vi även RESTEN av världen, och där nästan alla (två länder som statistiskt har högre jämställdhet än Sverige har jag för mig senaste rapporten visade) länder har det sämre än Sverige! Det finns lagar som direkt diskriminerar kvinnor(som att en kvinna inte får gå ensam utomhus exempelvis)!! Det är helt galet!

Foto: Istället för semla. Den var god, men inte å jag blev chockad 😛 Var på stället som fått högst betyg av metro på semlor: ambrosia. Mina kompis tyckte att sin semla var jättegod. Är inte alls säker på den meningen är grammatiskt korrekt, men är den inte det lär jag väl få höra från min storasyrra..

Ja, jag blev ju givetvis inte klar med resonemanget jag förde där uppe, eller berättelsen. Hmm, snart är klockan två på natten, inte konstig jag blir lite mer förvirrad. Men jo, och hur uppmärksammades internationella kvinnodagen i Sverige? Det jag såg var… frånvaro. Det stod någon artikel i tidningen, jag hade åtminstonde förväntat mig lite demonstanter, men det syntes ingenstans. Å andra sidan gick jag inte ner på gustav adolfs torg.. men ändå.

Vad gjorde jag då? Jag fick äntligen fika med typ världens mest upptagna kompis, vilket var jättehärligt, vissa människor borde man umgås mycket mer med. Jag är inte alls förtjust i semlor, så jag åt wienerbröd med lite choklad på, jag kompenserade det med att gå en busshållsplats, sen gå till nästa station igen och ta bussen därifrån. Tror knappast det förbrände ett helt wienerbröd, men det var bättre än inget kom jag fram till.Dessutom hade jag kunnat gå ännu mer om inte min sambo väntat hemma hos mig. Jag hade nämligen en jättebra låt på huvudet som går lite “I just came to say hello…….. hello… oh oh oh” typ, det är den biten av texten jag verkligen kan, men jag tröttnande inte ändå. Jag ska nog lyssna på den en gång till innan jag lägger mig, för den är så sjukt härlig. Men senare började jag få Leona Lewis “my hands” på huvudet, den är inte alls lika glad, den är ju inte glad alls. Så det tog ner mitt humör lite.

Tvättade även kattens haka med lite av hans shampoo.. asjobbigt att där fastnar smulor.. det går jättesegt att få bort dem också…

och en tanke: Det räcker inte med att ta ut det onyttiga man äter med träning, för det finns andra saker än vikten som påverkar en negativt…

One thought on “internationella semle-dagen!!

  1. Världens mest upptagna kompis, man tackar 😛 Men kan tror att tanken med internationella kvinnodagen är att männen ska uppmärksamma det. Så egentligen borde Ola och Johan som de två fina vänner de är ha bjudit oss på fika! Ohh det måste vi köra på nästa år…killar har ju ingen sådan dag och fars dag blir liksom inte vårt ansvar. Gud vad jag kände att den dagen lyfte hela jämnställdheten och satte oss i maktövertag, I like!

    Och du…internationella semledagen lät inte helt fel det heller 😛

    Like

Leave a Reply

