Allmänt · Uncategorized

Dagens research- hur förvarar man nagellack?

Jag har haft några få nagellack som jag förvarat i kylen, för kommer ihåg att mamma gjorde det när jag var liten. MEn som med det mesta får jag behov av att ifrågasätta. Så jag bestämde mig för att googla det. Lustigt nog kom jag inte till någon “expert-sida”, bara flashback (såklart) och massa bloggar. Läste igenom några olika ställen, kanske 6 olika, och fick olika bud på det.

Det riktmärket som verkar komma från experter är att nagellack ska förvaras i lagom, jämn tempertur som inte ska vara varm, i mörker. Visst låter det som kylen är ett bra ställe då? Kritiken mot kylen som förvaringsställe är att nagellacket blir tjock och det inte är SÅÅ bra som det förr påstods, främst för nagellacken inte innehåller samma ämnen nuförtiden. Jag läste även någonstans att nagellack är brandfarligt och för den sakens skull var det farligt att förvara i kylen. Men, det står inget på nagellacksflaskorna (vilket jag antar måste det göra om det faktiskt är en stor fara) och folk verkar ha förvarat nagellack i kylen i flera generationer, och jag har aldrig hört om explosioner orsakade av nagellack, så det är nog ingen fara med det.

Skillnaden mellan ha dem i kylen och på ett mörkt, svalt ställe (många verkade ha i badrumsskåpet, men det hade nog inte varit bra för mina eftersom jag duschar väldigt, väldigt varmt) någon annanstans verkade inte alls så stor. Problemet med om nagellacket blev tjock i kylen kunde man lösa genomatt hålla nagellacksflaskan i handen en liten stund innan. Sen var det någon som sa att nagellacket blev bättre efter det stått i kylen, för det torkade snabbare då.

Slutsligen frågade jag mamma, och hon sa att man ska ha dem i kylskåpet, så nu ställer jag in mina fransk-manikyr flaskor där också.

One thought on “Dagens research- hur förvarar man nagellack?

Leave a Reply

