Allmänt · Uncategorized

Morfar 80 år!

Min morfar fyllde 80 år idag! 😀
Egentligen hade jag tänkt bli klar med den grejen jag håller på med… Men det går såå långtsamt att fixa! Har ju bara arbetat med den i…6 år nu (A). Det får nog bli Bröllopspresent till mormor och morfar i maj istället. Eftersom jag inte hade en färdig present fick jag åka in till stan och leta efter en innan jag skulle åka hem till dem. Först hittade jag ett kort! Det var speciellt för när man fyller 80, jag tycker det är kul med de korten där det står vad man blir, annars har folk en tendens att inte skriva det i själva kortet och man glömmer när man fick det (Ja, jag är iaf en sån som sparar på kort jag får), Det stod även saker som om en person kom ihåg detta, och sa så, och var med när.. så var man 80. Både mormor och morfar tyckte det var ett roligt kort (på framsidan var två champangeglas, som hade ögon och näbb. Typ, fågel-glas, ltie suspekt men sött!), de visade även kortet för deras andra gäster. Jag köpte från mig och min lillasyrra en blå tröja i den stilen morfar brukar ha. En helt vanlig långärmad tröja som man bla har över skjorter. I blusblått, mormor tyckte det var “alldeles rätt färg”. Yay vad jag är duktig att välja! Den var egentligen för dyr för mig att köpa med min studentbudget, men butiken hade typ “ombyggnadsrea”, så där var hela 50% rea! 😀 På den tröjan iaf.

Efter jag handlat klart till morfar, hade jag en stund tills mitt tåg skulle gå, så jag passade på att gå runt i butiker. Eftersom jag har ibland problem att INTE köpa saker när jag väl går i en butik, så ursäktade jag mitt handlande med “jag behövde faktiskt det”. Även om det resonemanget inte är riktigt korrekt; bara för man har det- behöver man det. Speciellt inte när det gäller örhänge. Men det känns faktiskt trevligt att ha ett par! Mormor(som har väldigt bra klädsmak och smak över huvud taget) undrade var jag fått tag på dem, de var ju clips eftersom jag gärna behåller min kropp fel, och när jag svarade “glitter” blev hon tvungen att kolla med mamma så det verkligen finns en glitter-butik dit de ska flytta! Min mormor o morfar är helt underbara! Morfar var givetvis på topp (som vanligt) men roliga skämt och lagom bråkig mot alla.

Eftersom min storasyrra pluggar långt bort men ändå vill vara närvarande hade jag bett min mamma att ta med sin laptop, vilket hon glömde, men efter en påminnelse(från mig) kom på och hämtade den. På datorn loggade jag in på mitt skype-konto (är glad jag kom ihåg lösenordet), tog bort blockeringen från henne (vet inte riktigt hur den kom dit xD) och satte igång ett videosamtal. Tur att mammas dator hade microfon, vet att min inte har det, så mormor och morfar kunde prata med henne. Chockerande nog sjöng storasyrran INTE, men mormor o morfar verkade inte ha så mycket besvär med det (faktiskt inget), de var väl bara få glada att faktiskt se henne lite, och SOM de berättade! De avslutade med “nej, nu måste vi gå och äta!”(eller liknande). And so we did…

Givetvis var där massor av mat, dock köpt mat, först var där smörgåstårta med skinka och lite rostbiff ovanpå, sen var det rostbiffs-tallrik med potatissallad och lite bröd vid sidan. Även om det är proffessionellt gjort går det inte alls upp mot mormors egna mat. Men kan förstå när de hade gäster hela dagen att hon inte kunde stå och ha varm mat hela tiden, räcker att hon måste diska allt, stackarn. Undra om jag inte borde spara pengar när jag får jobb och köpa en bänkdiskmaskin till dem!(ja, bänk så hon slipper böja sig så mycket, det sliter ju massa). Efterrätten däremot hade mormor gjort själv, två olika sorters tårtor. Ena med nötter och chocklad, och den andra vet jag faktiskt inte riktigt vad det är, men det är lite mandariner ovanpå, kan misstänka det är typ ägg och massa grädde i den med. Innan middagen var där lite jordgubbar på bordet, morfar sa til mig att äta upp alla som var kvar (3), så han kunde plocka undan efter det. Gärna liksom! Jordgubbar, och på vintern, är rätt dyrt och inget jag köper hem själv.

(jordgubbar! dock inte de jag åt. Är foto från midsommar. Har alltid älskat jordgubbar, men var allergisk när jag var liten)

Sen kom det ett par till, gamla bekanta till mormor o morfar, härligt med morföräldrar som har vänner, som tydligen hade sett mig när jag var jätteliten, och det var förra gången, hehe. De frågade först om jag var den yngsta, hehe, nej, svarade jag då, jag är mellanbarnet. Sen undrade de (mycket senare)  om jag gått ut gymnasiet! xD Ja, jag kunde då stolt berätta att jag studerar vid universitetet- ett program. Sen sa mamma att jag skulle åka tillbaka till malmö, och möta min pojkvän, de undrade “jaha, så han bor också i Malmö?”, då berättade jag att vi bor tsm. Hehe, känner mig lagom lyckad nu faktiskt, känns rätt bra 😛 Jag vet att ALLA tycker inte det är det bästa sättet att ha det, men det var väl alltid varit mitt mål, så för mig är det bra, och bäst när jag tänker på att jag har en underbar perserkatt! 😀

Kom på ett öresundståg hem, så det gick mycket snabbare. Mötte sambon i mataffären(det var planerat), och då hade jag redan plockat på mig allt jag ansåg vi behövde, mwhehe. Bland annat en slags chai-te då, från ett märke som jag inte smakat chai från innan, tror faktiskt det är nytt eftersom jag håller koll på min chai… Köpte även ingredienser till nasi goreng, som jag ska försöka göra i morgon. Ris är INTE min starkaste sida, så det ska bli spännande… Men wok är jag bra på! 😀

Nu sitter jag med en kopp kamomille te och försöker väl varva ner. Eftersom vi råkar ha väldigt dålig dyngs-rytmen i detta hushållet (så går det när ena slutar sen för det mesta och båda börjar sent..) ska vi se how i met your mother vid 12, sen blir det läggdags.

Sov gott!

Leave a Reply

