Allmänt · Uncategorized

Var har du ditt liv?

De som fester mycket verkar ha inställningen “det man inte kommer ihåg, har inte hänt” för att ursäkta eventuella idiotier de tar till när de är packade. Ska detta gälla alltid då, eller är de som dricker ohämmat en grupp som har monopol på att “jag har inte gjort det, för jag kommer inte ihåg det”-ursäkten?

Personligen känner; Jag vill gärna veta vad jag haft för mig, jag vill inte glömma mitt liv, så jag ser tilll att det finns bevis. Sen ibland kan jag knappt hjälpa att jag måste uttrycka mig. Jag ser till så jag skriver om det, fotar när det är extra speciellt eller bara lite ego  bilder då och då, vilekt för övrigt är ett jättebra sätt att följa sin personlig stil-utveckling. Det finns även både foto och film från när jag var liten, en period som jag annars hade kommit ihåg. Jag VET vad som hänt, vad jag gjort i mitt liv. Ju längre man lever destu värre blir minnet, och seriöst, låter det inte lagom otroligt om någon kommer ihåg nästan allt som hände 50 år tidigare i livet utan någon som helst dokumentation?

Den är även rätt skönt ibland, att ha skrivit ner saker om sitt liv. Jag kan öppna en dagbok, läsa vad jag tyckte och gjorde år 2006, och kolla på de tankarna med mina nuvarande kunskaper/erfarenheter/inställningar. Ofta tycker jag att jag ser en personlig utveckling, åt det bättre, vilket även gör mig motiverad att fortsätta på samma spår. Likväl om jag skulle fördöma det jag gjorde nu kanske jag skulle tänka lite extra på vad det är jag håller på med. Som tur är har universitetsstudier alltid varit en slags önskan, även om jag trodde det var sikta-mot-himlen väldigt länge… Men jag är här nu, och veta hur mina önskningar såg ut gör mig bara ännu mer motiverad!

Sen när jag blir “Gammal”, kanske har barn, kan jag alltid ta fram foto och visade dem hur jag hade det när jag var ung. Jag tyckte alltid det var väldigt spännande själv att titta på mammas foto från hennes ungdom, och beundrade hennes “kvinnliga skönhet” som jag tänkte på det då. Ung, men ändå vuxen, och jättevacker! Det var i princip det jag visste om min mammas ungdom när jag var liten, men det var åtmintonde något. Sen berättade hon ju givetvis vad hon gjorde och tyckte. Kanske inte min favoritbit när hon berättade att hon sålde alla sina barbies för att köpa en häst! För ett barn som älskar sina barbies var det rätt tufft att höra, haha. Mammas bilder när hon var med vänner tyckte jag däremot var urtråkiga, det var ju inga jag kände! Förhoppningsvis när jag är äldre, kanske har barn, kommer jag fortfarande umgås med mina vänner, och barnen kommer uppskatta att se vad alla vi hade för oss. Givetvis får de mest se de “barn-vänliga” fotona då. De tequila-drickande bilderna/filmerna(vilka jag ändå är bra förebild i eftersom jag inte dricker det HA!) får vi nog vänta med….

Foto: Vi åkte till stranden i Malmö, eller ja, på gräsplätten bakom stranden. Spelade kubb (mitt lag vann!) och spelade brännboll(alla var slut efter ha sprungit 2 varv…). Jag tvivlar på att jag ens hade kommit ihåg att vi ens var där om jag inte fotat och kollat på fotona, ännu mindre kommit ihåg vilka som vann! Även om det viktigaste är att det bara var en sån underbar dag med bra vänner.

Var har du ditt liv? Vilka hjälpmedel tar du för att komma ihåg ditt liv? Eller ska du bara, när du är 80, veta just att du är 80 och vad du tycker om saker? Kanske kommer veta lite vilka du har i ditt liv (om du alltid bytat partner kommer du antagligen glömt bort de flesta du haft), och kanske “höjdpunkterna”. Men, vill du inte veta mer? Se tillbaka på de små studerna som inte är så jättestora, men som ändå gjorde dig lycklig? Som en liten vår-fika med vänner, ett tivoli-besök, en nalle du vann på ett spel, den där 24-födelsedagen som inte var så stor som dib 25:e, men det visste du inte när du fyllde 24a och var lyckligare än någonsin. Vill du inte minnas de ögonblocken/stunderna. Ditt LIV helt enkelt?

Du får ju göra som du vill. Men jag vill iaf komma ihåg vad jag gjort, även om det är något “så litet” som vad jag hade till middag (ibland åtminstonde).

Leave a Reply

