Allmänt · Uncategorized

Första saltentan någonsin! (för mig då)

Idag var det dags, för det jag pluggat till hela delkursen(? alltså, jag pluggar för att lära mig, men tydligen tycker lärarna här och eleverna här att studierna är till .. för att klara tentorna. lite konstigt koncept, men visst)- salstentan!

Jag har varit väldigt nervös e senaste dagarna. Tidigare har haft haft annat att tänka på, vilket lett till sömnproblem, vilket ledde till missade lektioner bland annat. Men som tur är har jag haft relativt lätt att somna denna veckan, vilket har gjort det möjligt för mig att ha någotsånär energi till att plugga. Det jag behövt plugga har då varit väldigt mycket eftersom jag missat en hel del föreläsningar, samt att jag hade problem att få tag i böcker.  Det var faktiskt igår som de sista anteckningarna blev färdiga. Min sambo hade varit schysst och tryckt ut karta, busstidtabellen och det andra jag bad honom göra till mig.

Klockan sex i morse vaknade jag av att väckarklockan ringe, och ja, det var jag som ställt den på sex. Jag tände min min fina “knubbig”-lampa och satte mig upp. Det tog en kvart för mig att morna lagom mycket, så när nästa alarm ringde 06.15 kunde jag stiga upp. Igår tyckte jag att jag var riktigt “fyndig”, för jag hade plattat hela håret, vilket som med tur betyder att dagen efter är frisyren kvar! Bara snabbt borsta igenom och spray håret så var det färdigt. Min sambo bredde mina knäckebröd, jag gjorde chai(som jag tog med mig),  sen hann vi se lite på nyheterna, jag hann t.o.m ta foundation och mascara innan vi var tvugna att rusa iväg. Jo, sambon åkte samtidigt som mig, han brukar faktiskt gå upp så tidigt,åtminstonde 3 dagar i veckan, jag har lite svårt att förstå det ibland, men den minns jag att han faktiskt somnar väldigt lätt! Igår när jag läste igenom min anteckningar låg han och sov, redan 15 minuter efter han lagt sig i sängen, fusk.

Jag behövde faktiskt knappt kartan, det viktgaste i morse var min tid-tabell, så jag kom på rätt buss ut till den väldigt stora salen vi skulle sitta i. TYdligen var där 3 olika klasser som hade tenta samtidigt, sa tanten 15 minuter innan tentan började. Jag var lagom orolig i början när jag kom dit och där var 4 andra människor vilken ingen av dem jag minns ha sett.

Sätter mig i salen, packar upp mina saker. Som jag knappt rörde. Drack ett glas chai (vilket ledde till x antal minuter kissignödighet medans jag försökte lista ut om det VERKLIGEN var en toalett dit folk gick hela tiden…), 3 kluckar vatetn och  ca 5 naturgodis-bitar. Eller va? Ville du höra om själva tentan här kanske? Får väl berätta om den med, där var totalt 9 frågor, varav vissa hade a och b frågor. Vid första anblicken tänkte jag “jag kan inte något av detta” vilket jag rätt snabbt insåg inte alls stämde, bara att min blick givetvis allra först hade fäst sig vid den enda frågan jag inte kunde- så illa- att jag inte ens chansade. Där var totalt 3 svar jag inte alls kunde, när jag kollade i mina anteckningar stod det inte där heller- så det var inte pga dåligt minne utan helt enkelt att jag inte kommit dit/missat det och ena saken är faktiskt en grej jag tycker läraren borde tagit upp(eller förklarat tydligare om hon nu hade tagit upp det).

Med lite lätt matte räknade jag sedan om, (innan jag började chansa på de 2 frågor jag inte kunde), jag skulleklara tentan. Resultat; väldigt osäkert. Om jag fått full pott på alla frågor jag svarat på skulle jag få VG, men om jag fick hälften av möjliga poäng, eller mindre, på alla frågor jag svarat på skulle jag få en (eller ett? :S) poäng ifrån G. Så jag är lagom väldigt mycket nervös nu. Jag ska försöka läsa på mer om det jag inte hunnit innan, sen ska jag minsann kolla upp svaren på de 3 frågorna jag inte kunde. Ja, jag tänker faktiskt göra det TROTS det är fredag! Iaf tills min sambo kommer hem, sen får väl vi ha myskväll.

Sen har jag en liten gnälli-katt sidan om mig just nu, få se om han fortsätter när jag ska plugga, det har en tendens att göra mig lite distraherad, men han är ju såååå söt ändå, hehe

Usch, tror jag börjar bli förkyld. Har nysit (eller nyst? :S) nog 7 gånger idag. Det är nog ingen allergi jag har trots allt (något jag oroat mig över), för det är aldrig kedje-nysningar… Kände mig lite väl varm igår när jag duschade med. Kan vara att jag fått något nu när jag börjat slappna av igen efter en period med mycket stress. Mest surt blir det väl om jag inte får hälsa på pappa och syrran i morgon för det,- de är ju nästan mer sjuka än mig, och det är rätt illa.

Nejminsann, nu ska jag äta, sen plugga lite till, vilket jag konstigt nog ser fram emot!

Önska mig lycka till för provet!

Leave a Reply

