Allmänt · Uncategorized

Lägenhetsvisning

Jag var inte på en, för nästa lägenhet har min sambo redan kontrakt på. Jo, jag tror det var under juridikkursen vi fick inpräntat i oss att man ska ALDRIG vara sambo utan att vara gift! Det är väldigt, väldigt riskabel business. Så jag svor att nästa gång jag skulle bli sambo skulle jag gifta mig först. Ha! Så blev det inte direkt, men vissa saker kan man helt enkelt inte påverka. Som att bli utkastad från sin bostad. Känns inte riktigt som man ska ha helt för höga krav då när man behöver ha någonstans att bo då… Även om jag ändå lyckades ha en hel del.

Det finns en nackdel med den väldigt mycket romantiserade bilden på äktenskap, och alla föreställningar om vad ett äktenskap bör vara. I denna moderna tid vi lever i så är de papperna man skriver väldigt viktiga för både ens egen säkerhet och för att man ska ha rätt till sina ex. möbler. Så egentligen borde man när man flyttar tillsammans gifta sig “på pappret”, sen när man vill fira sin kärlek kan man väl ändå ha en fet fest med klänningar och kostymer?  Jag ser iaf inget fel på det konceptet, åtminstonde inte för min väldigt icke-religiösa utgångspunkt.

Men ja, jag har väl redan förklarat mig själv väldigt dum eftersom jag är sambo utan någon som helst säkerhet, så dags att gå vidare…

Första lägenhetsvisningen hade vi i förra veckan. Denna lägenheten, i detta området är väldigt populärt. Det fanns över 800 sökande. Första gången kom det 3 olika sökande. Ett av dem verkade verkligen intresserade, frågade  väldigt mycket och upprepade gång på gång hur mycket de ville ha lägenheten.

Några dagar senare fick min sambo ett mail, ingen sökande hade tackat ja. Surt läge. Så de hade bara kommit och tagit upp sådär 45 minuter av min pluggtid med att irritera mig (de gick in med skorna fast vi bor väldigt mycket kvar, ställt väldigt självklara frågor mm.). Nu skulle jag behöva stå ut med en till grupp, bara 2 dagar innan min tenta (OMGAD DET ÄR BARA TVÅ DAGAR TILLS MIN ALLRA FÖRSTA SALSTENTA! :S).

Eftersom i socialpsykologin handlar om sociala interaktioner har jag lärt mig hur viktigt första intrycket är. Även om det mesta handlar om personlig interaktion tror jag inte första intrycket av ställen skulle skilja sig så mycket från hur man bedömer en person för första gången.(exempelvis så tar det 3 sekunder innan man bestämt sig om man tycker någon är attraktiv. 3 SEKUNDER!!). Detta betyder för mig- att lägenheten måste vara pefekt! Eller åtminstonde nästan.

Min sambo hade gått upp tidigare (för han har inte precis problem med sin sömn) och städat lite innan han åkte. Vet inte egentligen vad han gjorde, tror han dammsugade lite, för det mesta låg han nämligen och kramade mig. Vilket jag inte hade emot, då. Men när jag gick upp, såg på klockan och såg hur lägenheten såg ut var det inte lika roligt längre.

Varför hade jag lagt min väska på matbordet? :S Det är ingen bra plats för en väska! Diskmaskinen var full, vi hade inte plockat undan igår från storarumsbordet, och den stora flyttkartongen med tjocktröjor som jag inte har något plats till stod framme.

Idag har jag :

  • Bäddat sängen (standard grej, men ändå)
  • Vikt in kläder, plockat undan träningsgrejer
  • Dammsugat sovrummet
  • Satt igång diskmaskinen
  • Plockan undan handdiskan ren disk
  • Diskat väldigt mycket för hand
  • Helt enkelt gjort rent i köket, på spisen och sånt
  • Dammsugat köket
  • plockat undan från matbordet, fyllt skålar med clementiner och vindruvor
  • Plockat undan från storarumsbordet och torkat av det
  • Dammsugat storarummet
  • Dammsugat hallen
  • Putsat hall-speglen och WC-speglen
  • tvättet Kålles(kattens) ögon

Okej, det kanske inte låter som så mycket. Men det tog hela två timmar non-stop arbete! Jag är ändå snabb och noggrann på att städa.

Precis när jag  blivit färdig kom …vad-de-nu-kallas med de första sökande. Som verkligen verkade vilja ha stället, yay för positiva väldigt övertygande barn. Sen kom de andra. Först fick jag plocka undan Kålle för deras barn verkade vara rädd för honom. Men Kålle ville inte sitta i soffan utan gick runt lite och höll koll på dem. Sen ville barnet klappa kålle. hahahhaha, nej, det går ju inte. Kålle undvek honom. Sen fick jag säga att Kålle inte vill bli klappad så föräldrarna såg till att deras barn slutade förfölja Kålle. Kålle gillar ju inte barn som det är redan.

Men detta var förhoppningsvis den sista lägenhetsvisningen vi behöver ha, jag blir helt galen av att städ-stressa. När man har katt och det ska se nystädat ut måste man verkligen dammsuga och damma exakt samma dag som det ska se fint ut. Inte ens dagen innan.

Sen är det flytten som bli nästa jobbiga steg.. ser inte fram emot det.

Men nu ska jag plugga! Eller åtminstonde försöka. Nej, måste verkligen plugga!

Leave a Reply

