Allmänt · Uncategorized

Alldeles, alldeles otränad

Har försökt komma igång med riktig gym-träning i flera månader nu. Först (förra hösten)siktade jag in mig på att köpa årskort. Det är ju inte precis billigt, sen hände väldigt många händelser i rad vilket gjorde att mina undanlagda pengar *poff*(dvs. “försvann”). Sen när jag äntligen samlat ihop pengar, införskaffat assnygga träningskläder, enda som fattades var ny träningsbag(men det finns faktiskt fler saker man kan ha grejer i ;P), hade bestämt datum, hade studentkortet(vilket innebär rabatt). Detta var nu i början av året.

Tror det var kvällen innan jag skulle iväg med min kompis (även känd som kakmonstret), ringer hon och vi pratar lite. Hon avslutar med “och glöm inte hänglås!”, jag; “hänglås?!”.Jag letade i hjärnan efter något minne av att ha ett hänglås, och jo, det hade jag ju, till mitt cykellås… Mitt cykellås… var va det? Just det ja, min sambo hade lånat det till sin cykel, som sist jag frågade stod hos en kompis. Så jag fick ställla in träningsdagen. På kvällen frågade jag min sambo om han kunde ta hem sin cykel nu (han hade inte använt den på hela vintern givetvis.)- då han berättar för mig att cykeln blivit stulen, och givetvis försvinner låset då med. Eftersom jag bor i Malmö och vet risken med cyklar och även cykellås hade jag införskaffat ett dyrt cykellås med seperat hänglås. Tjuvarna måste antingen haft riktigt grym utrustning eller så satte inte min sambo cykeln i cykelställ där man kan kedja fast dem bra. Jag hoppas på det första, för min sambos skull 😛 En annan grej som även var tack vare min smärre nojja över cykelstölder (första cykeln jag fick av min pappa sen jag flyttat till Malmö blev stulen inom en vecka….) hade jag varnat min sambo; om någon stal cykeln under tiden mitt hänglås var där och jag inte fick tillbaka det- så skulle han ersätta mig, med samma sorts/prisklass lås. Mwuahahah. Så nu är det mitt största hinder för att träna på gymmet, och måste invänta ett nytt hänglås.

Vilket för mig till en lite mer aktuell händelse.  Efter ha tagit upp mitt sömnproblem med min storasyrra ger hon mig lite tips för hur man ska underlätta för sömnen. 1. Ingen stark mat efter 18.00 (ha! som om…), 2. Inget socker, typ, någonsin. (en smärre omöjlighet känns det som, men till morgon teet har jag skurit ner till en tesked, och inget i kvällsteet.). 3. Dricka kamomill te på kvällen. 4. Träna innan man somnar.
Min syrra (den äldre) gav mig uppgiften med 30 armhävningar och 30 sit-ups. Eftersom det var väldigt längesen jag gjorde något av det kunde jag direkt inte sätta något “värde” på det, visste inte alls hur jobbigt det skulle vara, men det lät ju lätt när man har vänner som gör 100 situps i sträck.

På kvällen innan jag skulle lägga mig lyckades jag övertala min sambo att träna med mig. Skulle göra de 30 armhävningarna, 30 situps, 15 på vart ben av vad jag brukar kalla “gumpövningen” :P, 30 rygglyft (måste träna ryggen om man tränar magen ju).

Poängen med övningen var att göra kroppen fysiskt utmattad, och fyyy så utmattad jag blev! Jag kunde definitivt inte klara av att göra en uppgift i sträck, utan fick ta småpauser ibland. Men jag fick det gjort. Det var i förrgår, och tyvärr hade jag ändå väldigt svårt för att sova, tror jag somnade framåt 5 på natten. Dagen efter (dvs. igår)  började bra, jag åkte till stadsbiblioteket och lånade böcker, köpte en bok, gick lite på entré med sambon, åkte hem och åt mat. Någon gång då började jag inse att jag hade TRÄNINGSVÄRK! Inte lite träningsvärk heller utan rätt mycket. Jag hade direkt ONT i armen med, men hela dagen igår inbillade jag mig att det var för jag sovit/legat dumt, men nu börjar jag undra om inte det var träningsvärk också. Sen fick jag så ont på kvällen i ryggen att jag nästan fick black-out. Var jätteläskigt, men tror snarare att det var pga brist på träning som har gjort det och en dålig säng(den är fruktansvärd) och även en dålig soffa! (måste investera i nya möbler!).

Hur som helst ville jag inte att det skulle hindra mig från att träna på kvällen igen, det kändes rätt skönt att vara lite slut i kroppen. Men har hört att man inte får ta i för mycket(som i förrgår ;P) när man har träningsvärk. Så tänkte igår halvera själva sit-upsen och armhävningarna, men behålla det andra, och lägga till benövningar. Vilket jag gjorde, men sit-upsen var nästan omöjliga! Även om jag gjorde något-sånär av de 15 jag bestämt mig att göra. Innan dess hade jag även druckit kamomillete.

Tro det eller ej, men igår somnade jag faktiskt bra! Även om det tog flera timmar. Är inte riktigt säkert på om det var för teet, träningen eller det mysiga pratet jag hade med min sambo. Det kanske var en kombination? Hur som helst sov jag gott, och jag kom t.o.m upp 7.30 i morse! Haha, insåg nyss att det är helg och man brukar inte komma upp så tidigt då, Men jag gjorde det! 🙂 Kan ha göra med att min sambo hade gått och lagat frukost och sa att den var färdig, vilket bara för mig krävde att ta mig till soffan. Men det känns bra att vara vaken nu, så jag ska inte ge upp på denna “metoden” för att sova. Jag är iofs glad att jag inte köpt gymkort än, är nog rätt bra om jag får något sånär LITE standard-muskler innan jag börjar träna på gym. Mindre risk för att göra bort sig 😛

Nu ska jag bara hålla mig vaken tills 14-tiden då min kompis Limpan kommer! Tänkte försöka plugga, jag har ju trots allt en tentavecka nu och en tenta den 18:e. Tror jag ska sikta in mig på den tentan den 18:e för den andra  jaaa, det är ju den. *suck* Men nu! Plugga! och ikväll blir det mer träning 🙂 Men nu får jag inte skära ner på övningarna mer hehe

2 thoughts on “Alldeles, alldeles otränad

  1. Yay! Hurra för sömn och träning 🙂

    Sen en sak, den cykeln fick du väl bara till låns. Med tanke på att det var min. Annars har pappa börjat ge bort saker som tillhör andra. Som farmor då, haha.

    Like

  2. Hehe, den funkar ju inte ens 😉 Något fel på hjulet… pappa ska fixa det, nog något år snart. Men du får tillbaka den om du nu behöver den, någongång, någonsin. Känns inte som om du vill släpa en cykel till berlin iofs.. 😛

    Like

Leave a Reply

